Тема. Підсумково-узагальнюючиний урок з теми«Алгоритми та їх виконавці»

Цілі:

  • навчальна: встановити рівень опанування учнями основних теоретич­них знань і практичних навичок з теми «Алгоритми та їх виконавці»; по­вторити, більш глибоко усвідомити навчальний матеріал, узагальнити його і систематизувати;
  • розвивальна: розвивати алгоритмічне та логічне мислення;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру, інтерес до предмета.

Тип уроку: перевірка та корекція знань, умінь і навичок, нестандартний урок «Алгоритмічні забави».

Обладнання: комп'ютери, навчальне середовище виконання алгорит­мів, підручники, інструктивні картки, картки із завданнями, заготовки кросворда, атрибутика для рольової гри.

Хід уроку

      I.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II.        ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

III.          ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ і ЗАВДАНЬ УРОКУ

IV. МОТИВАЦіЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДіЯЛЬНОСТі

—     На цьому уроці ми повинні повторити, більш глибоко усві­домити навчальний матеріал з теми «Алгоритми та їх виконавці», узагальнити його і систематизувати. А також встановити рівень за­своєння вами знань і вмінь з поданої теми. Для цього запрошую вас стати учасником гри «Алгоритмічні забави».

V. ПЕРЕВіРКА ЗНАННЯ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ  ТА ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ

Завдання 1. Гра «Закінчи речення»

  1. Послідовність виконуваних дій називають... (алгоритм).
  2. Кожна окрема дія алгоритму — ... (команда).
  3. Алгоритм, у якому команди виконуються послідовно, назива­ють. (лінійним).
  4. Запис алгоритму за допомогою геометричних фігур — ... (блок- схема).
  5. Виконавцем алгоритму може бути. (людина або автоматич­ний пристрій, які розуміють і вміють точно виконувати ко­манди алгоритмів).

Завдання 2. Розв’язати кросворд.

підсумковий урок алгоритми

Команда іншим словом. (Вказівка)

  1. Чітка послідовність дій. (План)
  2. Алгоритм, складений для комп’ютера. (Програма)
  3. Зміна властивостей об’єкта, взаємодія між об’єктами, утворен­ня нового об’єкта або знищення існуючого об’єкта. (Подія)
  4. Електронний пристрій для обробки інформації. (Комп’ютер)
  5. Того, хто виконує алгоритм, називають. (виконавець)
  6. Предмети, явища і процеси, які розглядаються як єдине ціле. (Об’єкти)
  7. Точна, зрозуміла вказівка для виконання якоїсь дії. (Команда)

—               Якщо ви правильно розв’яжете кросворд, то у виділеному рядку зможете прочитати одне з основних понять нашої теми (ал­горитм).

Сформулюйте означення поняття «алгоритм».

Завдання 3. Рольова гра

На березі річки стоять Вовк, Коза, Капуста, а біля берега пла­ває дід у човні. Допоможи дідові перевезти всіх на другий берег. За один раз можна перевезти тільки одного «пасажира» і не можна залишати разом Вовка і Козу, Козу і Капусту. Описати відповідний алгоритм і виконати його.

Завдання 4. «В гостях у казки»

1)  Учні переглядають фрагмент мультфільму «Вовка в тридев’я­тому царстві»

Головний герой некоректно дає вказівки вико­навцям («Замісити» і «Нарубати»).

Колективне обговорення фрагмента мультфільму.

Допоможіть Вовці правильно скласти алгоритм для виконавців.

2)   «Здійснити неможливе»

У багатьох казках різних народів світу цар давав герою складні завдання, а одне з них звучало так: «Піди туди не знаю куди, при­неси те не знаю що».

—  Чи є алгоритмом подане твердження?

—  Чи можна його виконати?

3)   «Алгоритми в казках»

  • Проаналізуємо відому українську народну казку «Колобок».

Складемо її алгоритм.

  • У яких ще казках використовуються лінійні алгоритми (алго­ритм зі структурою слідування)?

Завдання 5. Алгоритми в прислів'ях та приказках Скласти алгоритм для прислів’їв та приказок.

  • Сім раз відміряй — один раз відріж.
  • Треба нахилитись, щоб з криниці води напитись.

Завдання 6. «Фокуси з числами»

Учитель роздає учням картки із завданням.

Задумати число, подвоїти його. Додати 3. Помножити на 4. Від результату відняти 12. Розділити на задумане.

Отримали число 8.

Записати блок-схему алгоритму і перевірити його виконання на практиці.

Проведення комплексу вправ для зняття м'язового напруження

Завдання 7. «Ребуси»

ребуси з теми алгоритми

Відповіді. Алгоритм, команда, виконавець, програміст.

VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК У РІЗНИХ УМОВАХ

Практичне завдання. Інструктаж з БЖД

Учитель, враховуючи індивідуальні особливості учнів класу, самостійно визначає час і термін проведення комплексу вправ під час роботи (як правило, через 8-10 хвилин після початку роботи).

Варіант А

—    Ви познайомитеся з виконавцем Кенгуру. Команди, які він уміє виконувати:

  • Зроби крок — пересувається на 1 крок уперед, тобто в тому на­прямку, куди дивиться. При цьому він залишає за собою слід на піску — креслить хвостиком відрізок довжиною 1 крок.
  • Стрибни — робить стрибок довжиною 1 крок у тому напрямку, куди дивиться, не залишаючи за собою сліду.
  • Повернись праворуч та Повернись ліворуч — повертається у відпо­відний бік.

Керуючи виконавцем Кенгуру за допомогою цих чотирьох про­стих команд, можна накреслити цікаві малюнки та узори.

Завдання

Скласти алгоритм для виконавця Кенгуру, щоб він накреслив два квадрати — один усередині другого.

Побудувати алгоритм для виконавця Кенгуру для побудови першої літери свого імені.

Варіант Б

Ряд цікавих завдань (при наявності Інтернет):Найпростіші лінійні алгоритми та алгоритми з повторенням.

Завантажити урок №7