Тема. Підсумково-узагальнюючиний урок з теми«Алгоритми та їх виконавці»
Цілі:
- навчальна: встановити рівень опанування учнями основних теоретичних знань і практичних навичок з теми «Алгоритми та їх виконавці»; повторити, більш глибоко усвідомити навчальний матеріал, узагальнити його і систематизувати;
- розвивальна: розвивати алгоритмічне та логічне мислення;
- виховна: виховувати інформаційну культуру, інтерес до предмета.
Тип уроку: перевірка та корекція знань, умінь і навичок, нестандартний урок «Алгоритмічні забави».
Обладнання: комп'ютери, навчальне середовище виконання алгоритмів, підручники, інструктивні картки, картки із завданнями, заготовки кросворда, атрибутика для рольової гри.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ і ЗАВДАНЬ УРОКУ
IV. МОТИВАЦіЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДіЯЛЬНОСТі
— На цьому уроці ми повинні повторити, більш глибоко усвідомити навчальний матеріал з теми «Алгоритми та їх виконавці», узагальнити його і систематизувати. А також встановити рівень засвоєння вами знань і вмінь з поданої теми. Для цього запрошую вас стати учасником гри «Алгоритмічні забави».
V. ПЕРЕВіРКА ЗНАННЯ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ ТА ОСНОВНИХ ПОНЯТЬ
Завдання 1. Гра «Закінчи речення»
- Послідовність виконуваних дій називають... (алгоритм).
- Кожна окрема дія алгоритму — ... (команда).
- Алгоритм, у якому команди виконуються послідовно, називають. (лінійним).
- Запис алгоритму за допомогою геометричних фігур — ... (блок- схема).
- Виконавцем алгоритму може бути. (людина або автоматичний пристрій, які розуміють і вміють точно виконувати команди алгоритмів).
Завдання 2. Розв’язати кросворд.
Команда іншим словом. (Вказівка)
- Чітка послідовність дій. (План)
- Алгоритм, складений для комп’ютера. (Програма)
- Зміна властивостей об’єкта, взаємодія між об’єктами, утворення нового об’єкта або знищення існуючого об’єкта. (Подія)
- Електронний пристрій для обробки інформації. (Комп’ютер)
- Того, хто виконує алгоритм, називають. (виконавець)
- Предмети, явища і процеси, які розглядаються як єдине ціле. (Об’єкти)
- Точна, зрозуміла вказівка для виконання якоїсь дії. (Команда)
— Якщо ви правильно розв’яжете кросворд, то у виділеному рядку зможете прочитати одне з основних понять нашої теми (алгоритм).
Сформулюйте означення поняття «алгоритм».
Завдання 3. Рольова гра
На березі річки стоять Вовк, Коза, Капуста, а біля берега плаває дід у човні. Допоможи дідові перевезти всіх на другий берег. За один раз можна перевезти тільки одного «пасажира» і не можна залишати разом Вовка і Козу, Козу і Капусту. Описати відповідний алгоритм і виконати його.
Завдання 4. «В гостях у казки»
1) Учні переглядають фрагмент мультфільму «Вовка в тридев’ятому царстві»
Головний герой некоректно дає вказівки виконавцям («Замісити» і «Нарубати»).
Колективне обговорення фрагмента мультфільму.
Допоможіть Вовці правильно скласти алгоритм для виконавців.
2) «Здійснити неможливе»
У багатьох казках різних народів світу цар давав герою складні завдання, а одне з них звучало так: «Піди туди не знаю куди, принеси те не знаю що».
— Чи є алгоритмом подане твердження?
— Чи можна його виконати?
3) «Алгоритми в казках»
- Проаналізуємо відому українську народну казку «Колобок».
Складемо її алгоритм.
- У яких ще казках використовуються лінійні алгоритми (алгоритм зі структурою слідування)?
Завдання 5. Алгоритми в прислів'ях та приказках Скласти алгоритм для прислів’їв та приказок.
- Сім раз відміряй — один раз відріж.
- Треба нахилитись, щоб з криниці води напитись.
Завдання 6. «Фокуси з числами»
Учитель роздає учням картки із завданням.
Задумати число, подвоїти його. Додати 3. Помножити на 4. Від результату відняти 12. Розділити на задумане.
Отримали число 8.
Записати блок-схему алгоритму і перевірити його виконання на практиці.
Проведення комплексу вправ для зняття м'язового напруження
Завдання 7. «Ребуси»
Відповіді. Алгоритм, команда, виконавець, програміст.
VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК У РІЗНИХ УМОВАХ
Практичне завдання. Інструктаж з БЖД
Учитель, враховуючи індивідуальні особливості учнів класу, самостійно визначає час і термін проведення комплексу вправ під час роботи (як правило, через 8-10 хвилин після початку роботи).
Варіант А
— Ви познайомитеся з виконавцем Кенгуру. Команди, які він уміє виконувати:
- Зроби крок — пересувається на 1 крок уперед, тобто в тому напрямку, куди дивиться. При цьому він залишає за собою слід на піску — креслить хвостиком відрізок довжиною 1 крок.
- Стрибни — робить стрибок довжиною 1 крок у тому напрямку, куди дивиться, не залишаючи за собою сліду.
- Повернись праворуч та Повернись ліворуч — повертається у відповідний бік.
Керуючи виконавцем Кенгуру за допомогою цих чотирьох простих команд, можна накреслити цікаві малюнки та узори.
Завдання
Скласти алгоритм для виконавця Кенгуру, щоб він накреслив два квадрати — один усередині другого.
Побудувати алгоритм для виконавця Кенгуру для побудови першої літери свого імені.
Варіант Б
Ряд цікавих завдань (при наявності Інтернет):Найпростіші лінійні алгоритми та алгоритми з повторенням.